Edukator i rehabilitator

Blog za pomoć roditeljima i razmjena iskustva sa kolegama u radu sa djecom s posebnim potrebama.

Grafomotorika

na 19. Januara 2013.

Najčešća pitanja roditelja su Kada započeti pisanje? Kada će moje dijete moći pisati? Razvoj grafomotoričke sposobnosti započinje u uzrastu od 18 mjeseci i traje do polaska u školu kada mogu da se uoče određeni problemi ako postoje. Grafomotorika je važna za razvoj dodatnih sinapsi u mozgu, a samim tim i za razvoj djetetovih potencijala. Pisanje je veoma zahtjevan proces koji podrazumjeva razvijenu motoriku šake, koordinaciju pokreta i koordinaciju oko-ruka. Da bi započeli pisanje treba učvrstiti pokrete. Vježbanje započinjemo razvijanjem fine motorike. Kod većine djece sa teškoćama u razvoju nije dovoljno razvijen pincet hvat (hvat između palca i kažiprsta) te trebamo vježbati i ojačati pincet hvat. Primjer DSCF7985 DSCF7992 Nezrela vizuelna percepcija, govorno-jezički poremećaji, kratkotrajna pažnja su ometajući faktori kod djece s teškoćama u razvoju, te će stoga i pisanje ići sporije, samo vježba, istrajnost može dovesti do napretka u grafomotorici. Poslije vježbe za pincet hvat možemo preći na škrabanje po papiru debelom olovkom, folmasterom i drugim priborom koji je lakši za manipulisanje, uz fizičko vođenje a kasnije i samostalno. Koristimo se raznim bojama jer bude interes za rad. Kada dijete već samostalno vlada olovkom i kada pravilno drži olovku (palcem, kažiprstom i srednjim prstom) radimo orjentaciju na papiru spajanjem tačaka (nacrtamo jednu tačku na vrhu lista i drugu na dnu lista dijete treba da spoji te dvije tačke) ili spajanjem jednakih oblika. Veoma važno da povlačenje linija uvijek ide odozgo prema dole i da počinjemo sa papirom većeg formata a kako dijete postaje spretnije smanjujemo i format papira. Pisanje kose, prave linije i luka dolazi tek kada je dijete već usvojilo orjentaciju na papiru i samostalno spaja tačke, te oblike koje smo mu zadali, sada mu možemo iscrtavati isprekidane kose, prave i zakrivljene linije te ima zadatak da samostalno spaja te crtice ili tačke. Nakon što je dijete ovladalo ovim tehnikama možemo preći na pisanje slova. Najprije se obrađuju velika štampana slova a onda mala štampana slova te krećemo od jednostavnijih kao npr. slova I. Moramo voditi računa o ispravnom smjeru pisanja svakog slova. Svako slovo povezati sa predmetom iz okoline dostupne djetetu.

(Literatura: MENSA-NTC SISTEM UČENJA, Dr. Ranko Rajović- 2009; Edukacija i socijalizacija učenika usporenog kognitivnog razvoja, Š. Mešalić, A. Mahmutagić, H. Hadžihasanović-2004; http://public.carnet.hr/~dukocanj/; http://www.centarsm.co.rs/SavetiDecaGrafomotorika.htm).


Komentariši